Date post: | 05-Jul-2018 |
Category: |
Documents |
Upload: | cristian-snegur |
View: | 213 times |
Download: | 0 times |
of 36
8/16/2019 Eticaprofesionalacomunicare 151023131813 Lva1 App6892
1/36
Capitolul I Etica Profesională
Conţinut:
1. Profesii şi profesionalism
2. Caracteristicile ideale ale profesiilor
3. Relaţiile între profesii şi sfera politică a societăţii
4. Etica profesională. Consideraţii generale
5. Caracterul contractual al eticii profesionale
. Relaţii client!profesionist
". #irtuţi şi $alori profesionale
%. &ormali'area etică a codurilor profesionale
(. Concepte centrale în etica profesională
1. Profesii şi profesionalism
)ocietăţile moderne sunt societăţi profesionale. *rice persoană care
îm+răţişea'ă o carieră îşi doreşte să fie recunoscută ca profesionistă a domeniului.
,n ma-oritatea ca'urilor inclusi$ politicienii cît şi funcţionarii pu+lici au a$ut alte
profesii înainte să de$ină ceea ce sunt actual. Ei au fost de o+icei economişti
medici ingineri profesori ş.a. /ema pe care o tratăm se referă la sensurile
conceptelor de profesionist şi profesionalism precum şi la felul în care inter$ine
etica în e0ercitarea acestor roluri.E0istă numeroase definiri ale profesiilor. rmătoarea are o mare adec$are la
cerinţele etice
O profesie este o ocupaţie pe care o au mai multe persoane organizate
voluntar să îşi cîştige existenţa prin slujirea directă a unui anumit ideal într-un
mod moral permisibil, dincolo de ceea ce le cere nemijlocit legea, piaţa şi
morala comună
2
8/16/2019 Eticaprofesionalacomunicare 151023131813 Lva1 App6892
2/36
,n sensul anterior oţia sau prostituţia sunt ocupaţii dar nu profesii. )e pot cîştiga
+ani dintr!o ocupaţie dar asta nu înseamnă că orice ocupaţie din care cîştigăm
+ani este o profesie. &aptul de a cîştiga $enituri este la rîndul său definitoriu.
matorii pot să ai+ă calităţi profesionale dar nu îşi o+ţin $eniturile de +a'ă din
practica de amator. ,n acelaşi timp profesiile nu sunt organi'aţii de caritate şi nu
solicită altruism de la fiecare mem+ru al grupului profesional. e o+icei
organi'aţiile altruiste sunt alcătuite din amatori. cestora din urmă li se cere
conform moralei de rol să se dedice fără a$anta-e materiale acţiunilor carita+ile.
E0istă de asemenea ocupaţii cărora li se contestă statutul clasic de
6profesii6 tocmai prin aceea că nu sunt e0clusi$e 7de e0emplu afacerile8 sau nu au
coduri care să conţină $alori morale direct implicate în e0ercitarea profesiei 7cum
este ca'ul ingineriei deşi actual încep să fie ela+orate astfel de coduri8. * o+iecţie
asemănătoare se poate aduce şi ocupaţiei numite funcţionar pu+lic deşi $alorile
acestei ocupaţii sunt directe şi precis legate de interesul pu+lic. Profesiile însă se
scim+ă.
Profesiilor le sunt necesare coduri etice. Pentru ca aceste coduri să ai+ă
autoritate morală el tre+uie să ai+ă consimţămîntul tacit sau e0plicit al fiecărui
mem+ru. neori acest consimţămînt este cerut la intrarea într!o profesie şi în lipsa
lui persoana nu este acceptată sau dacă îi 9ncalcă principiile cadru este e0clusă.
E0istă ca'uri în care anumiţi practicanţi ai unei profesii pun un monopol a+solut
pe regulile şi codul acesteia a-ungîndu!se la ceea ce se poate numi 6mafie a
prototipului unei profesii6.
! "aracteristicile ideale ale profesiilor
a8 Profesia presupune o cunoaştere a teoriilor domeniului deci o pregătire
consistentă şi îndelungată.
+8 )tandardele de iniţiere menţinere şi a$ansare a unei persoane în
competenţa profesională sunt sta+ilite de către corpul profesional.
3
8/16/2019 Eticaprofesionalacomunicare 151023131813 Lva1 App6892
3/36
c8 Cea mai dură măsură de pedepsire pentru delicte profesionale este
eliminarea din comunitatea profesională 7retragerea dreptului de practică8.
d8 Rolul profesiilor este să ducă la satisfacerea unor ne$oi sociale deci
practica profesională este legitimată de către comunitatea care +eneficia'ă de
re'ultatele ei.
e8 :em+rii unui grup profesional sunt legaţi printr!un cod etic prin care se
stipulea'ă între scopurile centrale şi cel al slu-irii altruiste a societăţii.
f8 :em+rii unei profesii tre+uie să ai+ă relaţii colegiale iar comportamentul
fiecărui mem+ru este monitori'at colegial.
g8 ,n ca'uri de aos şi catastrofă mem+rii unei profesii tre+uie să fie
pregătiţi să se sacrifice inclusi$ să îşi rişte $iaţa.
Profesioniştii unui domeniu care îşi e0ercită rolul în mod responsa+il cît
mai aproape de aceste cerinţe do+îndesc un status recunoscut. ceasta este pro+a
că ei dau do$adă de ceea ce este socotit drept profesionalism.
Profesionalismul este socotit o ideologie relevantă pentru cei care
lucrează în acelaşi domeniu El exercită rolul de a coagula credinţele comune
ale unei profesii, întăreşte identitatea şi creşte stima de sine a membrilor unui
grup profesional
Profesionalismul este caracteri'at prin
a8 E0perti'ă în e0ercitarea unei profesii 7autoritate epistemică8.
+8 Credinţa în autonomia deci'iilor profesionale şi a e0ercitării profesiei.
c8 ;dentificarea cu profesia şi cu cei din acelaşi domeniu.
d8 edicaţia pentru o lungă parte a $ieţii faţă de profesia aleasă.e8 *+ligaţia morală de a lucra în ser$iciul clientului e$itînd implicarea
emoţională e0cesi$ă 7dar nu şi empatia8 ar+itrarul şi tratamentul preferenţial
ne-ustificat prin politicile domeniului.
f8 Credinţa în capacitatea de autoreglare şi menţinerea colegială a
standardelor profesionale.
3.Relaţia între profesie şi sfera politică al societăţii
4
8/16/2019 Eticaprofesionalacomunicare 151023131813 Lva1 App6892
4/36
urnaliştii intră uneori în conflict legat de dorinţa de informare
corectă a auditoriului şi grupul de interese care finanţea'ă pu+licaţia sau postul
respecti$.
,n termeni sociologici a$em de!a face cu un conflict de roluri. Profesioniştii
sunt educaţi să gîndească în termenii ştiinţei lor. e e0emplu un administrator de
ni$el superior este o+işnuit să gîndească în termeni de proceduri resurse şi
logistică aplicate la ca'uri particulare ale organi'aţiei cum să fundamente'e
deci'ii să sta+ilească priorităţi să păstre'e sta+ilitatea organi'aţiei să ai+ă o
relaţie corectă cu legislaţia. Primii sunt orientaţi spre domeniul propriu în sensul
înestităţii profesionale sunt centraţi pe client şi doar secundar pe organi'aţia în
care lucrea'ă.
*rgani'aţiile cer loialitate faţă de anga-ator şi ciar supunere la deci'iile
acestuia. Profesioniştii sunt educaţi în loialitate faţă de cerinţele domeniului lor şi
ale comunităţii lor profesionale dar adesea pot să facă parte din instituţii în carecele două loialităţi intră în conflict. ,n aceste condiţii apare uneori un refu' al
loialităţii şi fenomenul de insu+ordonare.
#alorile democratice ar tre+ui să fie în centrul oricărui cod etic al celor care
lucrea'ă pentru pu+lic sau pentru clienţi. ;nsu+ordonarea este acceptat ca legitim
în ca'ul în care conflictul este deri$at din moti$e de încălcare a principiilor de
+a'ă ale democraţie.
5
8/16/2019 Eticaprofesionalacomunicare 151023131813 Lva1 App6892
5/36
;nteresul pu+lic poate să de$ină adeseori o simplă lo'incă in$ocată de
comple'enţă faţă de $alorile acceptate. Profesioniştii accentuea'ă uneori e0cesi$
asupra componentei de o+iecti$itate şi neutralitate politică şi fac acest lucru
uneori deplin conştienţi că este o simplă legitimare a unei politici. lteori pur şi
simplu nu îşi dau seama politica este o cau'ă importantă a deci'iilor profesionale.
Pro+lema centrală a managerilor din diferite comunităţi este cum să utili'e'e
puterea pe care o au de aşa manieră încît să satisfacă cerinţele legale
contri+ua+ilii clienţii gu$ernanţii .
#Etica profesională "onsideraţii generale
Profesioniştii sunt gu$ernaţi în principiu de legi şi reglementări specifice.
E0istă multe ca'uri în care pe lîngă normele legale sunt necesare norme etice. ,n
general aceste norme $i'ea'ă într!o societate democratică următoarele tipuri de
pro+leme autoritatea profesională practicile paternaliste drepturile clienţilor.
nii specialişti neagă e0istenţa unei etici profesionale ca atare şi susţin că nu
e0istă decît etici aplicate diferitelor profesii.
Etica profesională este o disciplină refle0i$ă şi critică. Ea se află la intersecţia
filosofiei moralei cu eticile particulare ale diferitelor categorii de profesii.
Pro+lema centrală a introducerii eticii în profesii deşi e0istă de-a legi se
datorea'ă faptului că legea acţionea'ă de o+icei după ce s!a produs încălcarea ei.
Practicile etice sunt de graniţă şi se presupune că ar tre+ui să acţione'e pre$enti$.
Etica profesională preci'ea'ă practicile drepturile şi datoriile mem+rilor unuigrup profesional critică şi sancţionea'ă malpracticile profesionale.
Tipuri de etici
a8 Etici pentru situaţii încurcate 7?uandar@ etics 9n original8.
)unt cele care nu se referă la coduri fiindcă acestea din urmă sunt documente
încărcate de o do'ă mare de idealism 7sunt declaraţii oficiale adesea de faţadă
su+ care se pot ascunde practici foarte diferite8. Etica pentru situaţii încurcatedescoperă arii mai dramatice ca'uri negati$e. )lă+iciunea acestei a+ordări este
8/16/2019 Eticaprofesionalacomunicare 151023131813 Lva1 App6892
6/36
aceea că accentuînd pe ca'ul negati$ poate arunca o um+ră generală asupra unei
profesii. e e0emplu în politică accentuea'ă pe cinism şi compromitere în
administraţie pe corupţie în medicină pe negli-area pacienţilor în educaţie pe
a+u' de autoritate şi încredere ş.a. Partea +ună a concentrării pe ca'uri negati$e
re'idă din $irtuţile pe care le conferă critica practicilor unui domeniu. cest
demers spri-ină corecţiile care tre+uie făcute. Rolul eticii este mai degra+ă cel de a
orienta po'iti$ dar nu or+ şi nereflecti$ acţiunea. Etica pentru situaţii încurcate
este preferată de mass!media aceasta căutînd mai degra+ă sen'aţionalul şi
scandalosul pe care îl consideră mai gustat de pu+lic.
+8 +ordarea standard
+ordarea standard nu se concentrea'ă pe ca'uri dramatice ci pe trăsăturile unei
practici profesionale trăsături cărora le aplică anali'e prin intermediul conceptelor
de drepturi şi datorii. e e0emplu doctorii au datorii mai mari decît alţi oameni să
îşi a-ute semenii asistenţii sociali la fel. Profesorii au mai multe drepturi să
e$alue'e oamenii ca ele$i şi studenţi şi să le oriente'e succesul. Ei au şi dreptul să
pedepsească aşa cum în alt registru poliţiştii au dreptul să u'e'e de $iolenţă
parlamentarii să sta+ilească după ce legi trăim.
$"aracterul contractual al eticii profesionale
*rice profesie este o relaţie între profesionist şi client. Profesioniştilor li se
cere să facă ceea ce este normal şi plătit ca atare de către client 7direct sau
indirect8 adică să!şi facă datoria după cum uneori li se pot cere şi actesupererogatorii 7dincolo de datorie8. Profesioniştii îşi urmăresc propriul succes ca
prestigiu profesional şi succesul financiar. *rientarea pe succes este una de tip
utilitarist profesioniştii consideră că succesul lor se certifică prin ma0imi'area
+inelui pu+lic.
neori termenii contractului sunt e0cesi$ sta+iliţi de către profesionişti. cest
gen de impunere este una coerciti$ă şi in$alidă în calitate de contract mai alesatunci cnd profesia este monopoli'ată de aşa manieră încît toţi cei care nu sunt
"
8/16/2019 Eticaprofesionalacomunicare 151023131813 Lva1 App6892
7/36
acceptaţi ca mem+ri de drept ai ei trec drept şarlatani sau impostori şi clienţii nu
au alternati$e.
Prin urmare ciar e0istenţa ser$iciilor alternati$e nemonopoli'ate de către un
grup profesional este o condiţie de posi+ilitate a inter$enţiei clientului în calitate
de su+iect al contractului.
E0istă contradicţii clasice între perspecti$a profesioniştilor şi cea a clienţilor.
Profesioniştii susţin că prestaţia lor este +ună şi îşi merită succesul. Clienţii se
aşteptă ca profesioniştii să dea curs şi ideologiei potri$it căreia aceştia sunt în
ser$iciul pu+lic 7aceasta e0clude doar parţial pro+lema celor care lucrea'ă 9n
sistemul pri$at8 şi ca raţiune altruistă. Clienţii insistă pe o a+ordare deontologistă
pe ideea de datorie de o+ligaţie profesională. Profesioniştii nu sunt o+ligaţi să
preste'e ser$icii supererogatorii decît din considerente morale deşi clienţii se
aşteaptă să o facă din datorie pur profesională. e e0emplu un pacient crede că a!
şi solicita medicul în timpul concediului acestuia este normal şi medicul ar tre+ui
să renunţe la interesele lui personale ca să a-ute pacientul.
%&elaţiile client-profesionist
Pro+lema centrală a relaţiei între client şi profesionist este cea a alocării
responsa+ilităţii şi autorităţii. =a modul ideal între cei doi se sta+ileşte un
contract. ,n acest contract în principiu alocarea poate să fie de următoarele feluri
a8 clientul are mai multă responsa+ilitate şi autoritateA
+8 cei doi contractanţi sunt apro0imati$ egaliA
c8 responsa+ilitatea şi autoritatea principală re$in profesionistului .Este greu să considerăm că aceste modele de 6contract etic6 se pot aplica tale
Buale.
a8 Prima presupo'iţie clientul are mai multă autoritate şi responsa+ilitate este
deri$ată din ideea că profesionistul este anga-at de client acţionea'ă pentru acesta
şi su+ direcţia lui. Prin urmare profesionistul este parti'anul scopurilor clientului
său 7am anga-at un a$ocat medic aritect profesor deci acea persoană nu mai poate să fie neutră şi detaşată ci ataşată scopurilor mele în calitate de client8.
%
8/16/2019 Eticaprofesionalacomunicare 151023131813 Lva1 App6892
8/36
E0istă însă limite ale de$otamentului faţă de client sau ale de$i'ei Clientul
nostru, stăpînul nostru!
! Profesioniştii au o+ligaţia 6celei de!a treia persoane6 care limitea'ă normati$
acţiunea clienţilor.
! * astfel de a+ordare se potri$eşte mai mult profesiilor în care clientul tre+uie
apărat 7la a$ocaţi de e0emplu8 dar şi în acest ca' profesioniştii tre+uie să
acţione'e în limite legal permise şi moral corecte.
! Profesioniştii nu sunt simplii e0ecutanţi ai ordinelor clienţilor ei au e0perti'ă
au autoritate epistemică discernămînt profesional.
8/16/2019 Eticaprofesionalacomunicare 151023131813 Lva1 App6892
9/36
8/16/2019 Eticaprofesionalacomunicare 151023131813 Lva1 App6892
10/36
ca'ul nostru la între+area ce fel de profesionist ar tre+ui să fiuG Care sunt
$irtuţile necesare unui politician profesor funcţionar pu+lic 'iarist medic om de
afaceriG ceastă pro+lemă deri$ă din faptul că împlinirea profesională este cotată
ca o componentă importantă a împlinirii şi de'$oltării personale 7uman
flourising 9n original8. ,mplinirea profesională trece drept una din condiţiile prin
care o persoană poate să de$ină fericită sau cel puţin utilă să simtă că are o $iaţă
cu sens şi să!i crească stima de sine. Profesioniştii îşi urmăresc deopotri$ă
succesul propriu şi ser$iciul competent uneori aceste două $alori de$in
conflictuale. n practician este $irtuos în sensul idealului profesional şi poate să
ai+ă succes ca practician dar adesea aceasta înseamnă să cîştige prost. El se
concentrea'ă pe e0celenţă şi pe client şi prea puţin pe +ani şi imagine.
alori profesionale
/. iraHsinen sinteti'ea'ă cîte$a dintre $alorile profesionale în modul următor
Profesia: aloarea:
>urist reptatea
:edic asistent )ănătatea
Educator e'$oltarea persoanei
Psiolog utonomia
sistent social Iunăstarea 7asistarea celor în ne$oie8
Conta+il Corectitudinea
ceste $alori sunt considerate o+iecti$e mai ales fiindcă sunt ine$ita+ile oameniinu le resping şi se aşteaptă ca recurgînd la ser$iciile unei profesii să le poată
atinge. )ensurile pe care le au aceste $alori nu sunt însă fi0e. Ele se redefinesc şi
depind într!o mare măsură de politicile pu+lice care le orientea'ă ca şi de
de'$oltarea profesiei respecti$e. Profesioniştii unui domeniu au 6putere
discursi$ă6 în sensul în care le re$ine o importantă autoritate epistemică în
definirea acestor $alori.
11
8/16/2019 Eticaprofesionalacomunicare 151023131813 Lva1 App6892
11/36
ileme standard în etica profesională inter$in mai ales în situaţii cruciale
între starea de fapt a unei societăţi în care se e0ercită o profesie şi $alorile morale
ale acelei profesii.
Cele mai dificile pro+leme etice sur$in în cadrul regimurilor totalitare sau
autoritare. =egile sunt legi au o astfel de $aloare dar multe dintre ele nu sunt
drepte. Jiariştii şi profesorii sunt o+ligaţi să manipule'e. i ciar dacă ei doar
sociali'ea'ă în anumite $alori cele ale societăţii în care trăiesc la modul ideal fac
un deser$iciu democraţiei şi drepturilor omului. :edicii erau o+ligaţi să ceme
procuratura atunci cînd $enea o pacientă cu iminenţă de a$ort. desea din acest
moti$ femeile rămîneau acasă făceau septicemii şi mureau. &uncţionarii pu+lici
erau supuşii statului într!un proces cu statul cetăţeanul era aproape întotdeauna
perdant.
Ciar şi în practica curentă a ţărilor cu regimuri democratice e0istă dileme
de etică profesională greu de surclasat. n a$ocat îşi apără clientul ciar şi
împotri$a ideii de dreptate un profesor sociali'ea'ă ele$ii ciar şi pe $alori
nedrepte dar care sunt încetăţenite psiologii pot să!i facă pe pacienţi şi mai
dependenţi de însăşi prin terapia pe care le!o aplică deşi rolul lor moral este acela
de a a-uta pacienţii să re$ină la autonomie să poată trăi din nou 6pe picioarele
lor6.
)*ormalizarea etică şi codurile profesionale
Prin formali'are etică se înţelege formularea e0plicită în scris a idealurilor$alorilor principiilor şi normelor unei instituţii organi'aţii asociaţii. ,nseamnă
ela+orarea codurilor etice.
"iecti#ele unui astfel de cod sunt următoarele
! *cupă locul lăsat li+er între $alorile cadru ale unei comunităţi şi lege.
! Contri+uie la reputaţia încrederea respectul pe care +eneficiarii unei
acti$ităţi îl au faţă de instituţia care prestea'ă ser$iciul respecti$.
12
8/16/2019 Eticaprofesionalacomunicare 151023131813 Lva1 App6892
12/36
! Repre'intă un contract moral între +eneficiari şi organi'aţii între cei ce fac
parte din organi'aţie şi în acest ultim sens menţine coe'iunea unei organi'aţii
instituţii.
! Prote-ea'ă organi'aţia de comportamente necinstite sau oportuniste şi
furni'ea'ă un model de comportament.
! Promo$ea'ă o imagine po'iti$ă a organi'aţiei.
! Este un mi-loc de reglementare a ade'iunii şi de$otamentului cola+oratorilor.
! ;nfluenţea'ă crearea sentimentului de unicitate şi apartenenţă pentru
mem+rii grupului.
! Este un cadru de referinţă în orientarea deci'iilor şi orientarea acţiunii.
! rată anga-amentul de principiu al conducătorilor.
! Corelea'ă relaţiile pur contractuale cu 9ncrederea şi responsa+ilitatea.
! Creea'ă climatul etic respecti$ climatul în care acţiunile sunt percepute ca
drepte.
! idea'ă comportamentul în ca' de dileme etice
! Construcţia codurilor etice
:anagerul sau managera unei organi'aţii se găsesc la interfaţa între aceasta şi
conte0tul în care îşi desfăşoară acti$itatea. Este persoana care poate formula
politica etică a organi'aţiei. ceastă politică etică depinde de filosofia personală a
managerului de cariera şi formaţia sa profesională. Este important ca persoana
manager să dorească să cree'e un factor de sta+ilitate organi'aţională prin
sta+ilitatea unor $alori şi principii. să i se ofere cel mai +un ser$iciuA
Ela+orarea codurilor se face de o+icei în ecipă. *+iecti$ele organi'aţiei suntsta+ilite de către conducere. /ot conducerea numeşte de o+icei un colecti$ de
lucru. cest colecti$ pune în comun $alorile împărtăşite de mem+ri informaţii
despre coduri similare cu o+iecti$e similare. e o+icei codurile etice sunt
difu'ate în mai multe moduri mese rotunde de sensi+ili'are anunţarea codului în
preliminariile concursului de anga-are ane0area codului la contractul de muncă şi
semnarea unei ade'iuni.
13
8/16/2019 Eticaprofesionalacomunicare 151023131813 Lva1 App6892
13/36
iferiţi eticieni au făcut sugestii legate de felul în care poate să fie scris un +un
cod de etică pentru o anumită profesie face următoarele sugestii
1. &ormulea'ă o+iecti$e clare de care suntem siguri că $or fi susţinute şi de
către ceilalţi. /re+uie să te asiguri în mod particular de acceptul conducerii.
2. )ta+ileşte un termen realist pentru de'$oltarea şi introducerea codului.
3. &ii conştient de faptul că aplicarea codului $a costa estimea'ă de cîţi +ani
este ne$oie pe termen scurt şi lung.
4. &ii descis spre scim+ări în pre$ederile codului dacă apar situaţii noi.
8/16/2019 Eticaprofesionalacomunicare 151023131813 Lva1 App6892
14/36
utonomia personală este o presupo'iţie de +a'ă în pri$inţa deci'iilor de natură
etică. utonomia semnifică posibilitatea de a alege cursul pe care dorim să îl ia
acţiunile noastre, în baza faptului că avem discernăm.nt, ne cunoaştem
interesele şi ştim care credem că ne este binele propriu
neori termenul folosit în locul celui de autonomie este cel de autogu$ernare.
Etimologic înseamnă capacitatea de a fi propriul legiuitor 7nomos lege 9n
greacă8. cceptarea autonomiei tre+uie să ai+ă caracter uni$ersal o recunoaştem
tuturor persoanelor în calitatea lor de scopuri în sine. ;nter$enţia nepermisă a
cui$a în planurile noastre de $iaţă ne diminuea'ă ca oameni fiindcă ne le'ea'ă
autonomia. in acest moti$ regimurile totalitare sau autoritare formele de
dominaţie de se0 7se0ismul8 de rasă 7rasismul8 de etnie 7şo$inismul8 creea'ă
grupuri de e0cluşi sau de marginali tocmai fiindcă de o+icei ceea ce nu li se
recunoaşte oamenilor care nu deţin puterea normati$ă 7nu sunt su+iecţi ai
moralei8 este discernămîntul. Iinele lor este conceput în afara $oinţei lor.
utonomia presupune anumite grade de li+ertate negati$ă 6să fim eli+eraţi de6
anumite constrîngeri şi anumite grade de li+ertate po'iti$ă 6să fim li+eri să6
facem anumite lucruri adică să a$em putinţa să e0ercităm aceste li+ertăţi. e
e0emplu în principiu nimeni nu o+ligă o persoană să meargă la un loc de muncă
anumit dar este posi+il ca acel loc să fie singura ofertă $ia+ilă din 'ona respecti$ă
iar mutarea în altă 'onă aproape imposi+ilă.
Prin urmare sintetic autonomia presupune următoarele
Eli+erarea sau li+ertatea faţă de constrîngeri
,n mod o+işnuit suntem constrînşi de nenumăraţi factori legea fiind cel maie$ident tot aşa cum o altă limită e$identă o repre'intă şi propriile noastre
capacităţi intelectuale sau fi'ice. Condiţia să ne păstrăm autonomia este lipsa
inter$enţiei nelegitime a amestecului forţat în propria $iaţă. utonomia nu se
poate e0ercita în comunităţi care nu respectă li+erul ar+itru al fiecărei persoane. ,n
genere nu se poate e0ercita în comunităţile în care drepturile omului se opresc la
uşa casei a instituţiei firmei sau a statului.
15
8/16/2019 Eticaprofesionalacomunicare 151023131813 Lva1 App6892
15/36
2. =i+ertatea de a alege /re+uie să a$em la dispo'iţia noastră un minimum
de condiţii pentru alegere şi mai ales pentru a!i da curs. )ărăcia a+solută nu ne
pune în posi+ilitatea de a alege andicapurile la rîndul lor ne 9ngustea'ă
semnificati$ alegerea.
3. ;nformaţia şi re'ona+ilitatea alegerii 7alegerea în cunoştinţă de cau'ă8
Primii doi factori sunt de ordin e0tern 7lipsa constrîngerilor şi li+ertatea de a
alege8 nu depind preponderent de noi 7de $oinţa noastră8. e data aceasta a$em
de!a face 7ca şi în ca'urile următoare8 cu factori interni. Pentru a alege în
cunoştinţă de cau'ă a$em ne$oie de un minimum de informaţii. ,n acelaşi timp
ceea ce dorim tre+uie să fie re'ona+il. e e0emplu dacă alegem cariera de
funcţionar pu+lic tre+uie să ştim care îi sunt a$anta-ele şi constrîngerile şi să nu
ne aşteptăm de e0emplu la salariul unui funcţionar pu+lic din altă ţară. Pentru ca
alegerea să fie deplin re'ona+ilă 7ceea ce este un simplu ideal8 e0istă cDîe$a
condiţii identificarea o+iecti$elor $aloroase capacitatea de a face priorităţi
capacitatea de a găsi mi-loacele pentru aceste o+iecti$e capacitatea de adaptare la
scim+ări în priorităţi scopuri şi mi-loace. ceastă condiţie a autonomiei poate să
fie su+minată de lipsa de informaţii de manipulare de incapacităţi proprii de
şansele reduse la educaţie pe care le!a a$ut o persoană de +oală suferinţă sau
ciar de epui'are din cau'a suprasolicitării.
4. Recunoaşterea faptului că orice persoană este moral $aloroasă ceastă
condiţie face ca autonomia să capete aspecte etice. Ea repre'intă dimensiunea
etică a autonomiei. Recunoaştem celorlalţi oameni aceleaşi drepturi. Prin urmare
tre+uie să ne a+ţinem de la a le le'a propria autonomie şi să promo$ăm pe cît nestă în putinţă e0ercitarea acesteia. Condiţia de posi+ilitate pentru o astfel de
atitudine o repre'intă respectul egal pentru fiecare om ca persoană 7după e0presia
lui Kant umanitatea din persoana fiecăruia este sfîntă8. stfel ne atingem cel mai
înalt grad al propriei umanităţi recunoaşterea egalităţii morale respectul faţă de
alţii acţiunea de a!i trata şi ca scop 9n sine.
Principiile în temeiul cărora poate fi restrînsă autonomia sunt în generalurmătoarele
1
8/16/2019 Eticaprofesionalacomunicare 151023131813 Lva1 App6892
16/36
a8 Principiul paternalismului ,n sens lărgit principiul se aplică atunci cînd
este -ustificată restrîngerea autodeterminării pentru a pre$eni ca o persoană să 9îi
facă rău 7de e0emplu să se sinucidă să inale'e su+stanţe periculoase să circule
periculos sau ciar să fume'e8. Primul sens este negati$ arată ce tre+uie o
persoană să fie împiedicată să facă. ,n sens restrîns 7$ersiunea 6tare68 paternalism
înseamnă restrîngerea autodeterminării în +eneficiul persoanei respecti$e. Este un
principiu po'iti$. rată ceea ce o persoană tre+uie constrînsă să facă. e e0emplu
urmarea studiilor o+ligatorii purtarea centurii de siguranţă ciar şi plata
impo'itelor pentru sănătate educaţie apărare ş.a sunt constrîngeri în fa$oarea
persoanei. Paternalismul este e0primat în acti$itatea legislati$ă în politicile
pu+lice. m+ele sunt instrumente care fie restrîng fie constrDng o persoană să
facă anumite acte.
+8 Principiul le'ării =i+ertatea unei persoane poate să fie restrînsă în
ca'urile în care ea ar putea să!i le'e'e pe alţii 7să le facă rău8. e e0emplu sunt
inter'ise practici profesionale fără licenţă în anumite profesii e0istă controale
medicale o+ligatorii profesori piloţi poliţişti ş.a. in aceeaşi categorie fac parte
şi măsurile împotri$a poluării.
c8 Principiul ofensei n act poate să fie supus restricţiilor dacă aduce
ofensă pu+lică 7îi face pe alţii să se simtă prost -igneşte produce ruşine8. Cîte$a
e0emple ilustrati$e sunt cele al nudităţii în pu+lic al pornografiei şi o+scenităţii.
E0istă comportamente socotite ofensatoare fiindcă sunt indecente. Principiul
ofensei este foarte contro$ersat. El $ine în conflict cu li+ertatea de e0primare şi
o+iecţia cea mai semnificati$ă este construită pe +a'a 6argumentului panteialunecoase6 care $a putea să fie în acest spirit pasul următor în restrîngerea
li+ertăţiiG *piniile religioaseG *piniile politiceG nde ne oprim cu argumentul 6L
acţiune tre+uie inter'isă fiindcă le'ea'ă mora$urile pu+lice6G
d8 Principiul +unăstării generale 7+inefacerii8. Conform acestuia fiecare
posesor de $enituri tre+uie să dea o parte din ele pentru 6+inele pu+lic6. ,n acest
fel persoana nu pierde în nici un ca' mai mult decît cîştigă cei cărora li se
1"
8/16/2019 Eticaprofesionalacomunicare 151023131813 Lva1 App6892
17/36
8/16/2019 Eticaprofesionalacomunicare 151023131813 Lva1 App6892
18/36
,n ma-oritatea profesiilor nu se cere doar să!ţi faci datoria scrisă în fişa
postului ci să!ţi pese de domeniul şi colecti$ul în care lucre'i de renumele firmei
sau instituţiei. stfel de datorii nu pot să fie stipulate legal ci doar moral. n
sacrificiu re'ona+il este cerut oricui se anga-ea'ă în diferite categorii de profesii.
Este o condiţie a altei $alori a eticii profesionale de$otamentul faţă de profesie.
reptatea distri+uti$ă este categoria etică prin care putem depăşi pro+lema
+inefacerii 7caracterul neo+ligatoriu al asistării celor aflaţi în ne$oie8 care este
mai degra+ă personală su+iecti$ă şi este in$ocată mai ales în morala pri$ată.
reptatea distri+uti$ă $i'ea'ă împărţirea mai ecita+ilă a greutăţilor 7po$erilor8 şi
+eneficiilor. ,n acest proces sunt cuprinse politicile legate de $enituri ta0e şi
impo'ite educaţie ser$iciul pu+lic. )copul este acela ca şi oamenii cu $enituri
mici sau fără $enituri să +eneficie'e de acces la educaţie ser$icii medicale
protecţia poliţiei asistenţă -uridică.
:orala operea'ă cu supo'iţia egalităţii între oameni în faţa normelor şi
$alorilor sale. ,n acelaşi timp odată cu eticile $irtuţii s!a reactuali'at în
de'+aterea contemporană pro+lema dreptului moral la împlinire omenească a
dreptului la autoafirmare şi autode'$oltare. :ulţi oameni se află în situaţii
defa$ori'ate. )unt săraci sau aparţin unei rase nedreptăţite istoric sau fac parte din
alte categorii .
/oate aceste categorii sunt supuse inegalităţii de şanse în competiţie.
reptatea distri+uti$ă este menită să corecte'e moral şi politic această stare de
fapt. * astfel de a+ordare pare să contra'ică un principiu acceptat ca'urile
asemănătoare tre+uie tratate asemănător. ,n faţa normelor şi standardelor moralesuntem egali. ceste principii nu e0clud însă ca în situaţii în care ca'urile sunt
diferite ele să fie tratate în mod diferit în funcţie de ne$oi efort contri+uţie
socială ecitate.
/ermenii utili'aţi în aplicarea egalităţii de şanse sunt cei de acţiune
afirmati$ă discriminare po'iti$ă sau tratament preferenţial. ceste modalităţi de
corectare a nedreptăţii sunt aplicate mai ales prin asigurarea unor locuri speciale laconcursurile pentru diferite forme de în$ăţămînt la care grupurile marginali'ate au
1(
8/16/2019 Eticaprofesionalacomunicare 151023131813 Lva1 App6892
19/36
a$ut şi au un acces redus la educaţie profesii sau prin locuri de muncă special
destinate în profesii greu accesi+ile celor nedreptăţiţi istoric prin apartenenţa la o
anumită categorie.
/ratamentele preferenţiale au o -ustificare de tip deontologist corectarea
unei nedreptăţi produse în trecut şi una de tip consecinţialist şansele egale la
educaţie şi la locul de muncă duc la creşterea numărului de competitori şi la
autoafirmarea celor ţinuţi la ni$eluri reduse ale accesului în educaţie şi pe piaţa
forţei de muncă.
2 Paternalismul
/ermenul paternalism are conotaţii în genere negati$e. El se aplică
preponderent relaţiilor de autoritate şi putere în care supo'iţia despre ma-oritatea
oamenilor este aceea că ei nu au suficient discernămînt pot să fie mai degra+ă
o+iect decît su+iect al moralei 7nu participă la crearea şi negocierea principiilor şi
normelor dar tre+uie să se supună acestora8. Paternalismul a de$enit o ţintă
importantă de anali'ă teoretică în lucrarea lui >. )t. :ill espre li+ertate 71%5(8.
3ingurul scop în care puterea coercitivă poate să fie exercitată în mod
drept asupra unui membru al unei comunităţi civilizate, împotriva voinţei sale,
este acela de a preveni lezarea altor oameni .
8/16/2019 Eticaprofesionalacomunicare 151023131813 Lva1 App6892
20/36
de'$oltăm şi să supra$ieţuim. in e0perienţele autorilor teoriilor morale a lipsit
interesul pentru un tip de practică cea a îngri-irii copiilor +ătrînilor a persoanelor
aflate în dificultate. na dintre cele mai cunoscute a+ordări de acest tip este etica
gri-ii. Ea se distinge de paternalismul tradiţional a$înd ca ţintă asistarea altora
pentru ca ei să poată de$eni autonomi. Etica gri-ii nu patronali'ea'ă ci ţine cont
de faptul că oamenii nu sunt 6atomi singulari6. Ei se află mai degra+ă într!o reţea
de relaţii în care pe lîngă autoafirmare ca re'ultat al autonomiei se află şi
concordanţa interpersonală .
tunci cînd $or+im în sens po'iti$ despre paternalism ne referim la
interferenţa în li+ertatea persoanei prin acte -ustificate referitoare e0clusi$ la
+unăstarea +inele fericirea ne$oile interesele sau $alorile celei care este supusă
coerciţiei.
ceastă parte po'iti$ă a paternalismului se adresea'ă persoanelor care în
mod o+iecti$ nu sunt în situaţia de a!şi urma planurile proprii de $iaţă uneori nu
pot nici să şi le formule'e 7ca'ul copiilor mici a persoanelor cu oligofrenie se$eră
al celor aflaţi în comă sau cu un andicap care îi face să trăiască o $iaţă
$egetati$ă a celor senili8. Cei foarte tineri 7minorii8 suportă un paternalism limitat
pînă la $îrsta la care li se recunoaşte capacitatea de a consimţi şi discernămîntul în
sensul alegerii propriilor planuri de $iaţă a credinţelor şi $alorilor pentru ei înşişi.
Paternalismul ca pro+lemă inter$ine frec$ent în etica profesională. n sens
tolera+il al acestuia se referă la recunoaşterea autorităţii profesionale 7a faptului
că diletant fiind este +ine să te laşi 6pe mîna profesioniştilor68. cest lucru este şi
riscant. e multe ori acceptarea paternalismului $ine din faptul că profesioniştii cucare intrăm în contact nu ne dau nici informaţii accesi+ile ca să putem alege
pentru noi 9nşine 7de e0emplu despre propria +oală şi alternati$ele de tratament8.
E0istă ciar tentaţia de a 6prote-a6 pacienţii sau clienţii de aflarea ade$ărului pe
moti$ că acesta le!ar face rău. stfel de ca'uri sunt indiferent de +unele lor
intenţii încălcări ale autonomiei. Paternalismul poate să inter$ină şi su+ forma
autorităţii normati$e. u$ernările adoptă legi despre ale căror proiecte nu a e0istato transparenţă pu+lică 7e$entual din ceea ce se ceamă 6raţiuni de stat68.
21
8/16/2019 Eticaprofesionalacomunicare 151023131813 Lva1 App6892
21/36
# 4repturi şi acţiune dreaptă
Etica nu este un corp teoretic de tip monolitic. Condiţia ei ca reflecţie
asupra moralei este pluralismul opiniilor despre ceea ce este o+ligatoriu permis
inter'is de'ira+il despre drepturi datorii e0cepţii e0cluderi îndreptăţiri.
Pro+lema drepturilor inter$ine în situaţii profesionale în mod conte0tual.
indiferent de conte0te e0istă însă cadre normati$e acceptate de tipul eclaraţiei
ni$ersale a repturilor *mului. ,n conte0tul respectării lor se ela+orea'ă şi
norme pentru practicarea profesiilor care cuprind drepturile celor afectaţi de ele
drepturile pacienţilor contri+ua+ililor clienţilor ele$ilor sau ale celor anga-aţi în
profesii 7drepturi sindicale de e0emplu8. n drept rele$ă li+ertatea de acţiune sau
li+ertatea de a nu fi supus anumitor acte. repturile au formă negati$ă 7ceea ce
tre+uie opriţi alţii să ne facă8 sau po'iti$ă ceea ce putem să facem. E0istă diferite
categorii de drepturi politice legale morale 7cele garantate de principii etice de
e0emplu dreptul la o îngri-ire medicală profesională dreptul la informaţii asupra
propriei persoane dreptul de a fi corect informat despre pro+leme pu+lice8.
E0istă cîte$a condiţii pentru ca drepturile formal proclamate să poată să fie
e0ercitate
1. rice drept este corelat cu datoria cui#a de a$i asi%ura e&ercitarea.
e e0emplu dreptul la confidenţialitate în pri$inţa fişei medicale proprii se
corelea'ă cu datoria personalului medical de a nu da altora acces la ea. reptul la
$iaţă pri$ată este corelat cu datoria instituţiilor care!l prote-ea'ă de a nu permite
sau de a pedepsi inter$enţia altora în pri$atitatea unei persoane. Cea mai marecontro$ersă legată de un drept este asupra dreptului la muncă iar moti$aţia
respingerii lui $ine din faptul că nu e0istă instituţii care să asigure e0ercitarea
acestui drept 7în statele capitaliste democratice8. ,n comunism dreptul la muncă era
un drept fundamental dar asociat cu o+ligaţie de a muncii. e o+icei se consideră
că drepturile autentice sunt doar cele asigurate de lege. ar legea nu poate să
acopere toate categoriile de necesităţi şi nici presiunea ca acestea să de$inădrepturi legale. e aceea multe dintre ele fie că nu pot să fie acoperite de lege fie
22
8/16/2019 Eticaprofesionalacomunicare 151023131813 Lva1 App6892
22/36
că sunt atît de contro$ersate încît este mai +ine să nu figure'e în lege încît este de
preferat să rămînă drepturi morale de e0emplu cel de a ţi se spune ade$ărul cel
de a trăi într!un mediu curat şi ci$ili'at de a duce o $iaţă demnă de a te
autoafirma.
'. (n drept asi%ură e&ercitarea autonomiei unei persoane în urmărirea
scopurilor şi intereselor proprii. ;nter$enţia altora în spaţiul li+ertăţii personale
de alegere este inter'isă cu anumite e0cepţii. de e0emplu nu putem sta+ili noi
înşine pe ce criterii putem să fim admişi într!o formă de în$ăţămînt sau într!o
profesie.
3. (n drept )ustifică acţiunea persoanei care îl e&ercită şi faptul că
acesta solicită spri)in în e&ercitarea lui. acă de e0emplu un medic nu face un
transplant şi pacientul moare medicul se poate pre$ala de faptul că nu i!a fost
permis transplantul de către pacient sau familia acestuia. acă a fost încălcată
confidenţialitatea un client sau un pacient pot să ceară daune celor care i!au $iolat
acest drept. #iolarea drepturilor este o pro+lemă moral importantă. ar pentru ca
ea să nu fie doar o+iect de de'+atere orice instituţie ar tre+ui în primul rînd să
ai+ă şi să facă pu+lice propriile norme etice prin care să se asigure atît protecţia
+eneficiarilor ei cît şi a propriului personal.
Principiile enunţate mai sus inter$in în conte0tul tuturor eticilor
profesionale. Ele constituie repere pentru construcţia codurilor diferitelor etici în
sensul principiilor $alorilor şi normelor care se cer respectate în spiritul coerenţei
între democraţie şi etica oricărei profesii e0ercitate într!un regim democratic.
Capitolul II *tica administrati#ă
DACA VREI SA CUNOSTI CARACTERUL UNUI OM,PUNE-L SEF!
53uperiorul ne apare ca o foarte slab6 surs6 de satisfacţie, dar ca o surs6
major6 de conflict7
23
8/16/2019 Eticaprofesionalacomunicare 151023131813 Lva1 App6892
23/36
84aca un sef nu pedepseste un subaltern, care a gresit cu ceva, dar lasa
pe maine sau poimaine, se mai gandeste, este un sef bun8
Cînd se discuta despre calitatile pe care tre+uie sa le ai+a un manager
accentul ar tre+ui pus pe felul in care poate el organi'a mo+ili'a oamenii si nu pe
caracteristicile sale indi$iduale.
8/16/2019 Eticaprofesionalacomunicare 151023131813 Lva1 App6892
24/36
organi'atiei pot fi Nre+eliO.
. Re+ol#a pro"lema, nu oamenii. ;n general situatiile sunt cele care duc la
conflicte pro+leme. desea insa este gasit un $ino$at. e fapt circumstantele
sunt cele care pot determina comportamentul unui om. e e0emplu nimeni nu
fumea'a in +iserica. ;n ca'ul unei organi'atii daca e un mediu ostil anga-atul $a fi
agresi$. )i totusi e0ista ca'uri in care un anumit anga-at este sursa pro+lemelorA
atunci el poate fi consiliat iar cei ce se ocupa de epartamentul de resurse umane
il pot directiona spre alt -o+.
" Calitatea de lider nu sta in felul in care se pre+inta acesta, ci in felul in care
reuseste sa e&ploate+e puterile %rupului. ;ntr!un mediu de munca functional
comportamentul liderului nu e foarte diferit de cel al altor mem+ri ai grupului.
%. Cau+ele pierdute sunt cele pentru care merita sa te lupti. )unt cele care
moti$ea'a cel mai mult si ciar daca sunt sortite esecului pentru ca sunt atat de
importante merita orice incercare.
Renato /agiuri P. . profesor de stiinte sociale la Mar$ard Iusiness )cool a
afirmat ca dupa ani de studii pri$ind ce anume il face pe un manager sa fie foarte
+un s!a a-uns la conclu'ia N
8/16/2019 Eticaprofesionalacomunicare 151023131813 Lva1 App6892
25/36
ceste 'ece comportamente formea'a un sistem si oricare dintre ele ar lipsi
ar fi afectata intreaga structura. ;n esenta anga-atii tre+uie sa stie cum $or fi
e$aluati care sunt prioritatile pe care seful le sta+ileste si daca eforturile lor
suplimentare $or fi apreciate.
,n acti$itatea lor cei $i'aţi de administraţie $or onora următoarele
valori şi principii generale9
1. =egalitate
2. ;ndependenţă
3. *+iecti$itate
4. ;mparţialitate
5. /ransparenţă
. Responsa+ilitate personală
". Profesionalism
%. escidere către nou
(. ialog şi consens
1F. Confidenţialitate
1. Cunoaşte, înţele%e şi respectă n totalitate le%ile reglementările şi
normele aplica+ile domeniului asigurării calităţii în afacere. tili'ea'ă consec$ent
criteriile standardele şi indicatorii de performanţă definiţi de documentele
oficiale cu pri$ire la capacitate instituţională eficacitate educaţională şi
managementul calităţii.
2. o$edeşte independenţă în acti$itate nu cedea'ă presiunilor
politice religioase economice sau de altă natură acceptînd numai constrîngerilelegale ştiinţifice şi etice. )e disocia'ă clar de orice relaţie personală şi formulea'ă
conclu'ii independente de orice fel de anga-ament.
3. re o atitudine o"iecti#ă în acti$ităţile de asigurare a calităţii şi
acreditare. *feră informaţii corecte face afirmaţii şi îşi e0primă opinii
doar în posesia datelor şi informaţiilor necesare dincolo de orice apreciere
indi$iduală emoţională +a'ată pe pre-udecăţi şi impresii. &ace recomandări şi iadeci'ii +a'ate e0clusi$ pe date factuale şi pe informaţii precise $erificate temeinic.
2
8/16/2019 Eticaprofesionalacomunicare 151023131813 Lva1 App6892
26/36
4. &ace afirmaţii şisau îşi e0primă opinii în mod onest, neutru şi imparţial.
8/16/2019 Eticaprofesionalacomunicare 151023131813 Lva1 App6892
27/36
(. Promo$ea'ă dialo%ul e$aluea'ă în mod adec$at punctele de $edere
diferite ale părţilor implicate şi încearcă să le armoni'e'e prin promo$area
dedicaţiei personale şi a spiritului de ecipă.
1F. Este fidel principiului confidenţialităţii ţn furni'area completarea
utili'area şi asigurarea accesului la informaţie ţn conformitate cu regulile şi
procedeele acceptate. Procedea'ă cu discreţie şi prote-ea'ă datele cu caracter
personal şi cele pri$itoare la proprietatea intelectuală 9n acti$ităţile de
autoe$aluare e$aluare e0ternă şi de acreditare.
/R0* * C/(IT2
1. Conflictele de interese
2. )pirit de ecipă şi li+ertate intelectuală
3. Proprietate intelectuală
4. e'$oltare profesională continuă
5. Calitatea muncii
. Calitatea comunicării
". Qncrederestimă reciprocă
a ce #isea+a su"alternii
E0pertii au facut si un clasament al celor mai mari dorinte ale anga-atilor in
ceea ce pri$este relatia cu sefii. ;ata un top
! )a le dea un feed!+acH constructi$ intre patru oci
! )a recunoasca atunci cand aud o idee +una
! )a nu uite sa ii laude atunci cand merita ! )a ii a-ute sa se de'$olte profesionalA
! )a comunice direct si sa spuna e0act ce asteapta de la eiA
! )a le arate ca le pasa
! )a respecte diferentele indi$iduale
! )a recunoasca atunci cand au gresit
.a ce #isea+a sefii
2%
8/16/2019 Eticaprofesionalacomunicare 151023131813 Lva1 App6892
28/36
Ciar si ei au $isele lor cand $ine $or+a de anga-ati model. ;ata cum ar tre+ui
sa fie cei de nota 1F
! )a nu!i puna niciodata sefului intre+ari la care pot si ei sa raspunda dar pro+a+il
nu o fac pentru ca $or apro+area celui din conducere si pentru ca nu au suficienta
incredere in ei
! )a $ina si cu posi+ile solutii nu doar cu pro+lemeA
! )a nu isi ceara niciodata scu'e S in momentul in care au gresit sa nu spuna
N;ertati!maO ci NCred ca proiectul acesta ar fi putut fi mult mai +unO Naca ma
gandesc mai +ine ar fi tre+uit sa fac asaO Nata $iitoare $oi proceda asaO. )unt
mai importante in$atamintele pe care le!au tras din acea e0perienta decat scu'eleA
! )a nu fie emoti$i S concret sa nu trimita conducerii e!mail!uri in momente de
furie sau frustrare. Pot scrie randurile insa tre+uie sa astepte cel putin o -umatate
de ora inainte sa le trimita. ;n ( ca'uri din 1F nu mai a-ung sa apese +utonul
NsendOA
! )a isi depaseasca fisa postului. dica sa ceara ori sa accepte mereu noi
pro$ocari profesionaleA
! )a nu se planga in permanenta de ce$a.
! )a nu trimita pur si simplu o lista de idei si sa astepte. E posi+il ca nici una sa nu
prinda contur daca cei care le!au gandit nu isi asuma responsa+ilitati si nu incearca
sa le concreti'e'e. )efii admira mai mult astfel de initiati$e decat simplele
propuneri ino$atoare.
"oncluzie
)e ştie cT satisfacţia muncii este strUns legatT de satisfacţia $ieţii una fiind
afectatT de cealaltT .
acT în dragoste şi prietenie partenerul şi relaţia este mai importantT decUt tu însuţi
7însTţi8 în relaţia de muncT +anii şi +unurile 7mTrfurile8 sunt mai importante decUt
itemul afecţiune .
e e0emplu relaţia şef!su+altern este o relaţie de inegalitate cu sarcini orientatedirecţionate şi formaleA este mai mult de tip concurenţial şi ostilitate decUt de
2(
8/16/2019 Eticaprofesionalacomunicare 151023131813 Lva1 App6892
29/36
cooperare şi prietenie totuşi lucrTtorii fac eforturi sT se comporte şi sT comunice în
mod cooperant şi prietenos.
lte relaţii de muncT între care menţionTm pe aceea între profesor şi ele$ 7student8
este inegalT dar de cooperare şi ciar foarte intensT.
Ieneficiile şi conflictele acestora diferT în funcţie de tipul relaţiei de muncT de tip
profesional.
Relaţiile în grupurile de lucru sunt diferite de cele de acasT 7din familie8 sau cu
prietenii. Ele se +a'ea'T pe cooperare în grupuri organi'ate şi ierarie care diferT
de contactele sociale care nu conţin doar contactele din pau'ele de cafea sau de-un
! cunoscute u'aul ca partea infor!maţionalT a muncii.
*amenii $in la lucru pentru a presta munca şi a fi plTtiţi pentru eaA ei cooperea'T
cu alţi oameni descoperT cT sunt asemTnTtori cu unii din ei şi încep sT se anga-e'e
în acti$itTţi e0traprofesionale.
;eraria are un mare efect în relaţiile dintre oameni şi în felul în care ei comunicT
unii cu alţi. )ugerTm cUte$a coordonate
1. )tatut egal în interiorul grupului de lucru.
*amenii pot coopera şi a-uta reciproc dar pot de asemenea sT de$inT ri$ali la
promo$are a$ansare. ,n asemenea grupuri relaţiile colaterale comunicarea cu
grupuri cu acelaşi statut este mai mare şi mai uşor de sta+ilit.
2. *ameni cu statut diferit ! relaţiile sunt mult mai dificile în special dacT unul
este şef direct şi celTlalt su+altern. acT nu muncesc în acelaşi domeniu sau institut
lucrurile pot fi simple însT în relaţiile în care unul din parteneri are putere asupra
celuilalt se creea'T în mod o+işnuit o anumitT distanţT între ei.iferenţierile se pot referi la urmTtorii itemi
)EL=
a8 ITr+aţii sunt mult mai implicaţi în grupuri femeile în relaţiile intime aşa cum
am mai su+liniat anterior. &emeile sunt mai interesate de partea socialT a relaţiei de
muncT mai mult decUt +Tr+aţii şi aceasta este una din principalele surse ale
satisfacţiei în muncT pentru ele în parte datoratT poate naturii muncii femeii
3F
8/16/2019 Eticaprofesionalacomunicare 151023131813 Lva1 App6892
30/36
7profesori asistente medicale secretare etc.8. Pro+a+il de aceea satisfacţia în
muncT a femeii este de o+icei mai mare decUt a +Tr+aţilor.
#VR)/
a8 Pentru tineri importantT este sociali'area pentru muncT care începe din şcoalT
şi important este ca ei sT în$eţe de la cine$a sT fie direcţionaţi cum sT munceascT
în calitate de mem+ri ai unui colecti$ şi su+ îndrumarea unui şef.
Pentru cei în $UrstT mai ales faţT de cei care nu au a$ut succes sau cei ale cTror
principale cuceriri 7împliniri8 au rTmas la un ni$el inferior la aceştia contactele
sociale sunt mult mai importante decUt munca însTşi.
*amenii petrec o mare parte din timpul lor la ser$iciu cu persoane diferite sau cu
acelaşi tip de statut. e aceea studii şi o+ser$aţii pertinente disting mai multe
ni$eluri de intimitate .
! colegi de ser$iciu 7de muncT8 ! aceastT cola+orare relati$ superficialT şi orientatT
din punct de $edere al sarcinilor de muncT poate fi totuşi plTcutT şi deseori ciar
aşa esteA e $or+a de o serioasT cola+orare în muncT deasupra cerinţelor formale ale
muncii.
! mem+ri ai unui grup strUns foarte apropiaţi ! au oca'ia sT facT glume sT
participe la unele -ocuri în pau'e sT ia parte la dineuri şi la un W6paarW6 în clu+uri
sau cantine ! sunt prete0te de a manifesta euforie şi plTcere. ceste interacţiuni
sunt o+işnuite 7u'uale8 între mem+ri ai grupurilor de lucru apropiate.
! W6prieteni de muncTW6 7de ser$iciu8 ! diferiţi de prieteni în sens u'ual. ceştia nu
se in$itT acasT nu sunt antrenaţi în acti$itTţi în timpul li+er dar se înţeleg +ine în
re'ol$area unor pro+leme de ser$iciu în desfTşurarea unor acti$itTţi pur socialesau în muncT sau în am+ele situaţii.
! W6prieteni socialiW6 ! prieteni în ade$Tratul sens al cu$Untului do+Undiţi în cadrul
relaţiilor de ser$iciu. Ei sunt diferiţi de prietenii cunoscuţi prin intermediul
$ecinTtTţii sau a petrecerii timpului li+er.
Re%uli pentru cole%ii de munc4 5ser#iciu6
1. cceptaţi ama+il sT împTrţiţi cu celTlalt sarcinile cu care a fost copleşit.2. Respectaţi singurTtatea şi secretele celorlalţi.
31
8/16/2019 Eticaprofesionalacomunicare 151023131813 Lva1 App6892
31/36
3. &iţi cooperant cu pri$ire la împTrţirea mi-loacelor fi'ice de muncT 7luminT
temperaturT 'gomot8.
4. rTtaţi!$T sT a-utaţi atunci cUnd $i se cere.
5. PTstraţi secretele 7confidenţele8 ce $i se încredinţea'T.
. =ucraţi fiţi cooperanţi ciar dacT simţiţi ce$a neplTcut.
".
8/16/2019 Eticaprofesionalacomunicare 151023131813 Lva1 App6892
32/36
Re%uli pentru superiori 5şefi6:
1.Planificaţi şi reparti'aţi eficient munca.
2.ţineţi la curent su+alternii cu deci'iile care îi afectea'T îi interesea'T direct. 3.
Respectaţi singurTtatea şi secretele celorlalţi.
4. PTstraţi confidenţele.
5. Consultaţi su+ordonaţii în pro+lemele care îi afectea'T.
. ,ncura-aţi a$ansarea su+ordonaţilor.
". *feriţi sfaturi su+alternilor.
%. =uptaţi pentru interesele su+alternilor dacT este necesar.
(.
8/16/2019 Eticaprofesionalacomunicare 151023131813 Lva1 App6892
33/36
X re'ol$T urgenţele şi situaţiile limitT.
X autori'ea'T e0pedieri diferite proiecte propuneri.
X negocia'T cu sindicatele salarii sau alte pro+leme.
)pre deose+ire de relaţia de prietenie aceasta dintre superior şi su+ordonat ne
apare ca superficialT foarte inegalT şi uneori ostilT şi de concurenţT. ,n ea sunt
pre'ente 2 W6ta+ereW6 ne$oite sT comunice între ele.
Relaţia şef$su"altern
ceasta este una dintre cele mai importante şi de +a'T dintre relaţiile sociale.
eful poate fi desemnat din afara grupului de lucru sau din interiorul sTu de regulT
cel care are mai multT e0perienţT sau care ştie mai mult despre organi'are şi
conducere despre sarcinile de muncT din domeniul respecti$.
&ormal şeful are oarecare putere în a recompensa 7rTsplTti8 sau a pedepsi. /otuşi şi
su+alternii au putere se pot asocia uni în sindicate sau mici grupuri care le conferT
o putere colecti$T faţT de care şeful rTmUne dependent neputUnd sT!i concedie'e pe
toţi o+ligat fiind sT le satisfacT cererile.
E0istT în aceastT relaţie un scim+ de a-utor sau alte recompense între superiori
7şefi8 şi su+ordonaţi.
)eful se aflT în po'iţia de a a-uta su+alternii sT cUştige +ani sT îi promo$e'e şi într!
un fel sT le ridice ni$elul de trai. ,i poate a-uta şi în muncT promo$Undu!le şi
înţelegUndu!le interesele direcţionUndu!le recompensele în $ederea o+ţinerii unor
performanţe în acti$itate. )u+alternii îşi a-utT şeful fTcUnd o trea+T +unT la locul de
muncT.ConducTtorul unui grup de lucru acti$ea'T de o+icei în acelaşi spaţiu uneori în
aceeaşi încTpere cu su+alternii pTstrUnd contactul cu aceştia su+ forma unor şedinţe
sTptTmUnale dar mai ales la locul de muncT e0emplu dupT pau'ele de cafea.
Cele mai multe interacţiuni între superior şi su+ordonat sunt iniţiate de şef
interacţiuni cu pri$ire la muncT comentarii asupra re'ultatelor su+ordonaţilor
recomandTri sugestii pentru re'ol$area unor pro+leme. ar su+ordonatul poate luaşi el aceastT iniţiati$T fie are ne$oie de sfaturi sau lTmuriri fie raportea'T
34
8/16/2019 Eticaprofesionalacomunicare 151023131813 Lva1 App6892
34/36
progresele înregistrate face sugestii şi W6plUngeriW6 dacT pro+lemele sunt des
ignorate de şef.
Relaţia superior!su+ordonat în muncT este $T'utT de ma-oritatea oamenilor ca plinT
de conflicte şi ca oferind puţinT satisfacţie.
)uperiorul poate a$ea o considera+ilT influenţT asupra sTnTtTţii şi satisfacţiei dacT
sunt între+uinţate corect a+ilitTţile şi talentul sTu de manager.
)uperiorul are puterea de a recompensa şi a pedepsi ceea ce face din aceastT
interrelaţie ca ea sT nu fie foarte apropiatT sT nu se forme'e legTturi permanente.
Iarierele create de diferenţele de putere şi de statut pot fi reduse prin utili'area
unor capacitTţi ale superiorului dar mai ales printr!o atitudine de preocupare de
interes pentru ceilalţi.
n om se comportT în raport cu imaginea pe care o are despre sine. titudinea lui
repre'intT e0teriori'area unei concepţii care nu este altce$a decUt o reflectare a
propriei lui persoane. Este transpunerea în plan o+iecti$ a imaginii despre lumea sT
interioarT despre propriile trTiri şi sentimente. ,ntre aceste douT lumi cea
o+iecti$T şi su+iecti$T şi forul interior al su+iectului nu se poate sta+ili decUt o
legTturT de intercondiţionareA am+ele se influenţea'T reciproc.
=umea materialT prin transformTrile şi fenomenele ei impregnea'T puternic lumea
interioarT a su+iectului.
,n acelaşi timp forul uman intern scim+T realitatea înseşi imaginile pe care şi le
formea'T despre anumite procese şi fenomene.
;ntercomunicarea sta+ilirea de relaţii sociale de legTturi puternice este o artT este
! dacT putem afirma ! W6arta de a reuşi în $iaţTYW6.
35
8/16/2019 Eticaprofesionalacomunicare 151023131813 Lva1 App6892
35/36
8i"lio%afie
1. Crăciun an S Etica în afaceri Iucureşti 2FF4
3
8/16/2019 Eticaprofesionalacomunicare 151023131813 Lva1 App6892
36/36
2. ;onescu eorge S Cultura afacerilor Iucureşti 1(("
3. ZZZ.google.md
4. ZZZ.referat.ro
5. ZZZ.preferatele.com
http://www.google.md/http://www.referat.ro/http://www.preferatele.com/http://www.google.md/http://www.referat.ro/http://www.preferatele.com/